onsdag 2. mai 2018

Levende Grieg

Griegs musikk til Peer Gynt, og ikke minst klaverkonserten har de aller fleste av verdens store orkestre spilt inn - gjerne flere ganger. Dette gjelder også Griegs eget orkester, som han selv dirigerte på 1880-tallet. Så når en ny plate med denne musikken kommer er det snakk om nyanser i interpretasjon, samt formidling det er snakk om på dette nivået.

Det er både interessant og nyttig å lytte til forskjellige innspillinger av denne musikken - og la meg ta scenemusikken til Peer Gynt først.
Orkesteret er i særdeles godt slag, dirigenten leder orkesteret med myndig hånd, men likevel så godt at det høres at musikerne er i et farvann de kan og som de vil uttrykke seg i musikalsk. De er lydhøre overfor de mange fine solistiske innslagene i musikken. Og godt er det for det er en opplevelse å høre et knippe sangere som virkelig vet å formidle tekst og følelser.
Også orkesteret gnistrer. Sjeldent har jeg hørt Dovregubben mer nært i høyttalerne.
Klaverkonserten - en av de mest spilte rundt om på kloden - er denne gangen tatt hånd om av den franske pianisten Jean-Efflam Bavouzet - en pianist som virkelig har denne konserten under huden. Og samarbeidet med solist, orkester og dirigent opphøyer denne innspillingen til å bli min favoritt.
Plateselskapet har også denne gangen klart å servere en plate med superb lyd - og når også cd-heftet er av det særdeles fine slaget, er toppkarakteren sikret!

På platen:
«Peer Gynt» scenemusikk op.23
«Klaverkonsert i a-moll» op.16

EDVARD GRIEG: Peer Gynt & Klaverkonsert i a-moll
Lise Davidsen, sopran
Ann-Helen Moen, sopran

Victoria Nava, sopran
Johannes Weisser, baryton
Jean-Efflam Bavouzet, klaver
Håkon Høgemo, hardingfele
Bergen pikekor - Bergen guttekor - Edvard Grieg Ungdomskor - Edvard Grieg kor
Bergen filharmoniske kor og orkester
Dirigent: Edward Gardner
Chandos CHSA5190 (2018) (SACD)
Spilletid: 83.08

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar